stichting 't oude kinderboek stichting 't oude kinderboek

Links

www.kb.nl/cbk - Hier vindt u het Centraal Bestand Kinderboeken van de Koninklijke Bibliotheek.

www.hetoudekinderboek.nl - De Stichting Geschiedenis Kinder- en Jeugdliteratuur (SGKJ) is een belangrijk bron voor informatie. Ze geeft een magazine uit en verzorgt informatieve en onderhoudende studiedagen.

kinderboeken.startpagina.nl - Vanaf deze site kan worden doorgeklikt naar allerlei sites met informatie over schrijvers en illustrators van kinderboeken.

www.oudejeugdboeken.nl - Groot aantal kleurrijke banden van oude kinderboeken, alsmede korte samenvattingen.

www.kjoek.nl - Hier niet alleen de oudere garde, maar ook schrijvers van het moderne kinderboek, met tal van buitenlandse namen. Veel biografieën.

http://nederl.blogspot.nl/2013/01/piggelmees-maker-lc-steenhuizen.html - Een site met informatie over de geestelijke vader van Piggelmee.

www.achterderug.nl - Over zondagsschoolboekjes.

www.dbnl.org - Zevenduizend (oude) prentenboeken en kinderboeken uit het Nederlandse taalgebied. Bij elkaar op één website. Klik op Selecties>Onze kinderboeken>meer over onzekinderboeken.org. Aan de linkerzijde kunt u een keuze maken uit auteurs, illustratoren, beschikbare titels en duizend mooiste kinderboeken.

www.geheugenvannederland.nl - Het Geheugen van Nederland is het nationale programma voor de digitalisering van het Nederlands cultureel erfgoed. Klik o.a. hier om in het gedeelte van de Bibliotheek Rotterdam te komen, waar 299 gedigitaliseerde kinderboeken staan.

www.lambiek.net - Over de geschiedenis van het Nederlandse stripverhaal, vanaf vóór 1850 tot heden.

www.boekenvanvroeger.nl - Deze site gaat over lijstjes van favoriete boeken die mensen in hun geheugen hebben. Welk boek boeide je vroeger, waarom, welke herinnering is ermee verbonden?

nl.wikipedia.org/wiki/Jeugdliteratuur – met een definitie van jeugdliteratuur, een stukje historie en veel klikmogelijkheden naar onderwerpen zoals de Zilveren en Gouden Griffel, de Kinderboekenweek, Kinderjury, Nationale Voorleesdagen enz.

www.bmidderighbokhorst.nl - met interessante informatie over en illustraties van B. Midderigh-Bokhorst.

www.damescompartiment.nl/schrijfsters.html - met aandacht voor schrijvers als Cornélie Noordwal, Melati van Java, Ems van Soest en vele andere schrijvers uit het compartiment van de nationale Indische letterkunde.

www.wgvandehulst.com/sr_nieuws.html#pluskrant - met berichten over W.G. van de Hulst sr en Willem G. van de Hulst.

www.karl-may-vereniging.nl - informatie over onderzoek, bibliografie, boeken en verfilmingen van de schrijver Karl May, bekend van titelhelden als Winnetou, Old Shatterhand en Kara Ben Nemsi.

www.jules-verne.nl - van het Jules Verne Genootschap met informatie over de schrijver, zijn werken en onderzoek.

De Bikkel