StOKpaardje

Twee zusjes

Maria Gerarda schreef (zeer christelijke) boeken en artikelen in tijdschriften onder de naam Johanna Breevoort. De eerste jaren in de avonden en zelfs nachten. Maar na een paar jaar kon ze er van leven.
Hermina Maria trouwde met Isaäc Bos en kreeg 6 kinderen.
Maria Gerarda bleef lang ongehuwd en woonde in bij het gezin van haar zus. Na de dood van Mien werd ze de “oma” van de familie. Ze trouwde met Henri Bakhoven. Het tamelijk welvarende echtpaar ging in Soestdijk wonen. Maria Gerarda schreef een kastje vol boeken en maakte zich ook sterk voor de Vrouwenbeweging. Alles is terug te vinden op Google (wat niet!!) en op de Thomas Zolder staan wat boekjes van haar. Ze had zelf geen kinderen, maar bijna alle neven en nichten schreven en publiceerden en ook onder de kleinkinderen zijn auteurs.
De oudste van Mien was mijn moeder. Zij schreef onder de naam Sophie Woudts. Ook van haar staan een paar boekjes op zolder. Ze was echter actiever in veel andere dingen, krant, radio, antiekhandel. Als vaste baan werkte ze als cheffin typekamer op het gemeentehuis. Haar eerste huwelijk eindigde in een scheiding.
De oudste dochter was vernoemd naar oudtante Marie, ze werd Maria genoemd. In Rotterdam is ook een straat naar de schrijfster vernoemd, maar dan naar haar pseudoniem Johanna Breevoort.
In 1970 kwamen mijn broer en ik toevallig in Deventer en Bathmen terecht (met onze gezinnen) en na haar pensionering kwam zus Maria hier ook wonen. Zij dook in de familiegeschiedenis en zo kwamen we er achter dat een stukje van ons verleden in de Walstraat ligt! We hadden altijd gedacht generatielange Rotterdammers te zijn. Mijn broer Jan en zus Maria zijn overleden. Voor hen heb ik een tegel in de Broederenkerk gesponsord. Toch weer een beetje terug in Deventer.

Inge Beekman
Jaargang 11, nummer 4, 2015